JE ÚŽASNÉ SLEDOVAT, JAK SE NÁM DAŘÍ OBRACET LIDI NA VLNĚNOU VÍRU, ŘÍKÁ ÚSPĚŠNÁ PODNIKATELKA ZUZANA BÍLKOVÁ

13.05.2022

Zuzana Bílková je majitelkou tradiční beskydské manufaktury Besky. Za svou práci byla oceněna například titulem Živnostník roku Moravskoslezského kraje 2014 či Žena roku 2018 v kategorii Byznys.


Kde jste se narodila?

Celé dětství a dospívání jsem prožila v naší malebné vesničce Palkovice. A kde jsem vyrostla, tam jsem i začala podnikat. V online světě mě pak najdete na Besky.cz nebo na e-shopu CeskePrikryvky.cz s vlněnými přikrývkami a lůžkovinami z naší manufaktury.

Jakou jste vystudovala střední a vysokou školu?

Vystudovala jsem Gymnázium TGM ve Frýdku-Místku a poté Ekonomickou fakultu VŠB v Ostravě, obor systémové inženýrství a informatika.

Máte dvě děti, že?

Ano, dvě dcerky, šestiletou Agátku a dvouletou Sáru.

Pokud máte nějaký volný čas, čemu se ráda věnujete?

Když nepracuji, věnuji veškerý volný čas našim dětem. Chodíme zpívat, plavat nebo prostě jen sedneme na kola a jedeme navštívit naše babičky.

https://www.besky.cz

https://www.ceskeprikryvky.cz

Jaký vznikl váš vztah k ovečkám?

Nedávno jsem v pořadu Noční Mikrofórum na Českém rozhlase řekla, že jsme doma vždy chovali spoustu hospodářských zvířat, ale ovečky paradoxně nikdy. Když jsem si po skončení rozhovoru zapnula mobil, okamžitě mi píplo upozornění od mého táty, že si to nejspíš nepamatuji, ale jednu dobu jsme ovce doma měli - dvě! :) Ovečky každopádně vnímám jako neodmyslitelnou součást zdejší krajiny. Vždy mě zahřeje u srdce, když je vidím pást se na Palkovických hůrkách. Baví mě nasávat jejich pohodu a klid.

Co vás vedlo k tomu, abyste v roce 2010 převzala palkovickou firmu Batex, která tehdy měla zaniknout?

Trápilo mě, že by v naší vesnici měla skončit výroba s tak dlouhou tradicí, a tak úžasným produktem, kterým vlněné přikrývky bez debat jsou. Taky mě moc lákala myšlenka realizovat se ve vlastní malé firmě. Za tuhle potřebu asi vděčím mému staršímu bráchovi, který mě už jako malou holku dokázal zabavit hraním budovatelských strategií na PC.

Jaké byly začátky vašeho podnikání?

Oťukávací a opatrné. S řízením výrobní firmy (a vlastně ani žádné jiné) jsem neměla zkušenosti, a tak jsem se všechno musela učit za pochodu. Měla jsem ale ohromné štěstí, že ve firmě zůstaly tři švadlenky, které mi byly, a dodnes jsou, velkou oporou. Ale i bývalý pan majitel mi vždy, když jsem potřebovala, trpělivě pomohl s počáteční orientací.

Co všechno se změnilo po vašem nástupu do firmy?

Úplně na začátku jsem založila e-shop a ze všech sil se snažila vytížit naši volnou výrobní kapacitu oslovováním nových odběratelů a zákazníků. Pravidelně jsme také navštěvovaly menší farmářské trhy v okolí, ale i velké veletrhy zdravého životního stylu v Praze. Přestože tyhle akce pro nás zpravidla nebyly výdělečné, hodně nás naučily. Pohotově jsme jimi vykryli prostoje ve výrobě a hlavně, což bylo zásadní, jsme díky nim získávaly výbornou zpětnou vazbu na naše výrobky. S holkami z dílny jsme se pak snažily všechny podněty zohlednit a tím jsme nastartovaly kontinuální vylepšování našich vlněných přikrývek a polštářů, které pokračuje dodnes.  

Proč jste se rozhodla firmě změnit název, z původního Batex na Besky?

Firem, které se jmenují Batex, je v Česku celá řada. Chtěla jsem proto našim výjimečným produktům dopřát jedinečnou značku, jakou si zaslouží. Značku, která bude zaštiťovat nejen zdravý spánek, ale stane se také reprezentativním pojítkem s našim regionem a jeho tradicemi. Přála jsem si mít název, který bude originální a bude za ním stát ucelený sortiment výrobků ušitých z čistě přírodních materiálů a vlny beskydských oveček. S novým označením Besky se mi tenhle sen do puntíku splnil. Byl to pro mě obrovský impuls začít se smysluplnou propagací a naše manufaktura je od té doby mnohem víc vidět.

Čím jsou výrobky z ovčí vlny tak výjimečné?

Vlněná přikrývka je tradiční produkt, který jsme v Besky hodně zmodernizovali. Naše manufaktura navazuje na mnohasetletou tradici vlněné výroby na Valašsku a v širších Beskydech, nicméně produkt jako takový se nám za poslední roky podařilo posunout na mnohem vyšší úroveň. Věnujeme se každému detailu, od výběru vlny a prvotřídních bavlněných látek po vlastní design, výrobu a finiš. A výsledek? Nadýchané, splývavé přikrývky, které si ohromně rozumí s lidským tělem po celý rok. V zimě hřejí, v létě odvádí vlhkost od těla a ještě k tomu sálají horskou energií a přírodou, ze které pochází.

Máte v nabídce produkty i z jiných materiálů?

V naší manufaktuře se od rána do večera točí vše kolem vlny. Jen vedle vlněných polštářů nabízíme jako doplňkový sortiment i pohankové polštářky.

Kam všude míří vaše produkty?

Naším hlavním trhem je Česko, zejména Praha, Brno a další velká města. Nemáme žádné prodejny kromě té naší přímo v manufaktuře, takže většinu objednávek přijímáme přes e-shop CeskePrikryvky.cz, nebo osobně přímo na firmě. Naše výrobky míří ale i na Slovensko nebo do jiných evropských zemí.

Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci a jakým způsobem se k vašim produktům dostávají?

Vlněné přikrývky a polštáře se za posledních deset let dostaly do širšího povědomí, takže už je nakupují snad úplně všichni. Ženy, muži, mladí i staří, maminky a tatínci pro miminka, lidi všech profesí pro sebe nebo rodinu. Rodinných nákupů poslední dobou hodně přibývá a my jim vycházíme vstříc výhodnými objemovými slevami.

Jaké největší výzvy jste musela během svého podnikání překonat?

Řekla bych, že podnikání obecně je jedna velká výzva. Nikdy nevíte, co budete muset druhý den řešit. Úspěšné podnikání vyžaduje zvládnutí velké škály dovedností. Musela jsem se naučit přemýšlet komplexně a hodně prioritizovat. A hlavně, při každém dílčím rozhodnutí se snažím dlouhodobě eliminovat stres pramenící z rizik, které chtě-nechtě k podnikání patří. Cestu ke klidnému spánku mi tedy nevyšlapávají jen naše vlněné lůžkoviny, ale také zdravě nastavené podnikání. Tím mám na mysli například ostražité finanční sebeřízení, bazírování na férovém jednání a spolupráci s lidmi, kteří zastávají podobné hodnoty jako já.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Je úžasné sledovat, jak se nám daří obracet lidi na vlněnou víru. No opravdu. 😇 Svým způsobem je neuvěřitelné, kolik lidí se vůbec nezamýšlí nad tím, v čem spí, tedy že přikrývka z umělohmotných dutých vláken je v podstatě jen hromada laciného plastu. Nebo že peřiny jsou často rájem roztočů. Ovčí vlna je materiál, který svými kvalitami duté vlákno i peří předčí. Nemusíte mi věřit. Stačí si spaní pod vlněnou přikrývkou párkrát vyzkoušet. Důkazy vidíme dnes a denně. Přijde opatrná objednávka na jednu přikrývku a za pár týdnů si tentýž zákazník objedná výbavu pro celou rodinu.

V posledních letech jste získala řadu ocenění a měla jste velkou publicitu, co to přineslo vám osobně a firmě?

Ocenění, které jsme dostali, vnímám jako uznání přínosu naší práce a jsem za ně nesmírně vděčná. Třeba před výhrou v soutěži Živnostník roku by mě ani ve snu nenapadlo, že by někomu mohl ten můj podnikatelský příběh přijít zajímavý. Pro naši manufakturu jsou pak veškerá ocenění a mediální ohlasy tou nejlepší možnou reklamou a potvrzením, že to, co děláme, má smysl a lidé to umí ocenit. Beskydy jsou v Česku, ale i na Slovensku a v Polsku skutečný pojem a já jsem hrdá, že je můžeme takto propagovat a reprezentovat. Proto najdete na našem e-shopu CeskePrikryvky.cz v sekci Novinky i řadu cestopisných a místopisných článků pro lidi, kteří se do Beskyd chystají nebo je chtějí lépe poznat.

Během podnikání jste porodila dvě děti, jak se vám daří kloubit péči o rodinu a vedení úspěšné firmy?

Práce mám v posledních letech opravdu hodně. S ohledem na naše dvě dcerky musím ale hodně vážit priority. Jsou dny, kdy se mi nakupí spousta pracovních povinnosti a zdržím se v práci až do večera. To jsem pak velmi vděčná mému muži, že se s přehledem dokáže o naše holky postarat. Oba navíc máme skvělé rodiče, kteří nám s hlídáním našich dětí vždy rádi pomohou.

Jak vidíte rozvoj v dalších letech? Plánujete nějaké novinky?

Letos chceme hodně posílit strojní vybavení. Stroje, který nyní používáme, mají fascinující historii a jedou pořád velmi spolehlivě. Nicméně nás už začínají trochu limitovat v neustálém zdokonalování našich výrobků, které je pro mě prioritou. Další výzvou do budoucna je pak rozjet mezinárodní e-shop v angličtině a mám i spoustu jiných plánů, které chci postupně realizovat.